Social media als LinkedIn en Twitter zijn steeds belangrijker voor professionals en bestuurders. Professionals kunnen via deze netwerken op de hoogte blijven en hun kennis etaleren. Bestuurders moeten in de netwerken actief zijn om hun organisatie te profileren of om zich te verweren tegen aanvallen. Nieuwe media luisteren naar andere wetten dan de oude massamedia. In de nieuwe media heb je meer grip op je boodschap, maar krijg je directer tegenspraak.
Met de social media is inmiddels voldoende ervaring opgedaan en zijn er best practices ontwikkeld. Organisaties en professionals doen er verstandig aan om zich daarin te verdiepen, als ze de voordelen van deze media willen benutten en niet in de valkuilen willen trappen. In de social-mediatraining komen de volgende aspecten aan de orde:
• inventarisatie van wat de klant op dit moment doet;
• analyse van de mogelijkheden aan de hand van een social media map;
• voorwaarden en regelgeving, rol van de afdeling communicatie;
• formats en handvatten voor doelgerichte content;
• oefenen aan de hand van concrete casuïstiek.
Ook - of juist - bij dit thema geven wij een nuchtere en zakelijke kijk op het onderwerp. Social media zijn niet te negeren maar de vraag is telkens of je er je harde communicatieve doelen mee kunt bereiken. Bovendien kijken wij naar de samenhang met de andere communicatiekanalen die - vooralsnog - veel meer impact kunnen hebben.
Meer over nieuwe-mediatraining: zelf media maken.