Politieke middenpartijen stuiten op kiezers die neigen naar populisten. Het doet er niet meer toe of een politicus dan een goed verhaal heeft. De boze massa gelóóft het verhaal niet meer. Dat vergt nieuwe politieke communicatie. Adresseer de juiste issues, ga in de aanval en draai er niet om heen.
Nederlanders wantrouwen bestuurders en autoriteiten. Daarom moeten ze omschakelen naar radicale eerlijkheid in plaats van messaging en spinning. / People distrust executives and authorities. Therefore they should switch to radical honesty in place of messaging and spin.
Meer en meer organisaties en bedrijven krijgen inspectie. Allerlei inspectiediensten en autoriteiten komen controleren wat er gebeurt, met een 'nieuwe strengheid'. Misstanden en fouten worden stevig aangepakt. Wie ermee geconfronteerd wordt moet zich dus terdege voorbereiden, vooral ook op de communicatie met de inspecteurs.
"Kan er niet een leuke grap in?" Dat willen sprekers vaak in hun presentatie of toespraak. Want lachen - ook bij een serieuze speech - is gezond en opent de geesten voor zwaardere kost. Maar grappen zijn ook riskant. In dit e-boekje een selectie grappen en wijsheden uit duizenden toespraken.
Bestuurders stuiten op steeds meer weerstand. "We moeten beter communiceren!" Maar hoe dan? Want als mensen zich van je afkeren wordt elke communicatie lastig. Dit boekje beschrijft wat er mogelijk is. Over weerstanden overwinnen, pratend leiding geven, geloofwaardigheid en innemendheid.
De beste leerschool is altijd de praktijk, ook voor mensen die communiceren via de massamedia. De schrijver keek tien jaar naar mediaoptredens en mediatrends en schreef daarover in zijn maandelijkse nieuwsbrief. In dit e-bookje de belangrijkste observaties en commentaren.
Vergaderingen in goede banen leiden is een vak. Maar voorzitters zijn er slecht op toegerust. Gevolg: veel - terecht - gemopper over waardeloze vergaderingen. Onze training 'beter vergaderen' heeft dezelfde no-nonsense-methode als onze andere communicatie trainingen. Hier het handboekje beter vergaderen.
Nederland heeft een gezagscrisis, lees je vaak. Gedragsdragers ervaren veel problemen met opspelende burgers. Daarom moeten ze werk maken van hun gezag. Gezag kun je wel degelijk krijgen, als je leert hoe het moet. De politie geeft daarvoor bruikbare handvatten.
Een nieuwe weg, een rij windmolens, een gasboring: infraplannen die kunnen rekenen op georganiseerd verzet. Meer en meer lijden de plannen schipbreuk. “We hadden beter moeten communiceren”, zeggen de plannenmakers dan. Maar hoe doe je dat?
De sprekers die tijdens een seminar veel indruk maken zijn vaak diegenen die de lachers op hun hand krijgen. Humor is prima om een boodschap mee te omlijsten. Maar helaas kunnen wij er in Nederland niet veel van. We hebben een lastig soort humor, die niet altijd goed valt. Hoe moet je dan een presentatie een beetje leuk maken?
U bent benaderd voor een televisie-interview. Een van de eerste dingen waar veel mensen dan aan denken is: wat doe ik aan? U wilt een goede indruk maken bij de kijkers, maar overschat niet de impact van uw outfit. Laat u niets wijsmaken: overtuigen doe je met een goed verhaal.En zorg dat uw uiterlijk niet afleidt van wat u te vertellen heeft.
U moet getuigen in een parlementaire enquête. Sinds de enquête naar het RSV-debacle in 1983 hebben zo'n 600 getuigen tegenover verscheidene enquêtecommissies gezeten. Het kan een hachelijk optreden worden in een circusact waarover je weinig te vertellen hebt. Maar een goede voorbereiding is cruciaal.
Nog trekken de traditionele massamedia – krant, radio en tv – de grootste massa’s nieuwsconsumenten. Maar hun aantrekkingskracht is sterk verzwakt en gaat verder achteruit. We hebben de beroepsjournalistiek niet meer nodig voor onze informatie. Toch zullen er taken blijven voor beroepsjournalisten.
Er wordt veel onzin beweerd over non-verbale communicatie. Tal van aanbieders leren u gebaartjes, stemmetjes, flirten en imponeren. Wij leren u liever een goed verhaal vertellen. Doen uw houding en uw mimiek er dan niet toe? Zeker, die moet authentiek en naturel zijn. Doe dus normaal. Tenzij uw normale doen niet helemaal oké is…
Bij een calamiteit moet u niet alleen vertellen wat er gebeurd is maar ook wat u ervan vindt. Besef dat de media die beoordeling nadrukkelijk zullen melden. Zorg dus voor een eenduidige en passende kwalificatie. Hier een paar handvatten daarvoor.
Kan er nog wel goed gecommuniceerd worden over een crisis of calamiteit? Vaak is de kritiek: slechte communicatie! Maar wat als je goed communiceert en het wordt niet geloofd? Dat is een groot probleem: de argwaan overheerst. Daar is wel wat aan te doen, maar niet alles.
“Liegen mag nooit!” Dat is in organisaties een heilig principe. Maar de waarheid spreken werkt helaas vaak niet. De waarheid overtuigt namelijk heel slecht. Daarom wordt in alle organisaties voortdurend veelvuldig en geïnstitutionaliseerd gelogen. “Liegen mag nooit” is dus een leugen.
Voorlichters en journalisten kunnen niet zonder elkaar en niet met elkaar. Journalisten vinden voorlichters hinderlijke obstakels maar eisen wel full service. Voorlichters vinden journalisten gangsters maar hengelen wel naar hun aandacht. Zie de top-5 van grootste irritaties over en weer.