In grote organisaties worden de dagelijkse mediacontacten voorbereid en begeleid door communicatieadviseurs en persvoorlichters. Tijdens speciale trainingen voor communicatieadviseurs leren wij hen welke systematiek daarbij gehanteerd kan worden. Hoe komt u met degene die het interview moet geven tot een doeltreffende kernboodschap? Hoe maakt u de vertaalslag van kennis naar boodschap? Hoe leert u uw opdrachtgever om boodschapvast te communiceren? Hoe kunt u mediacommunicatie effectiever inzetten voor de doelstellingen van uw organisatie?
Tijdens deze trainingen komen niet alleen onze methodiek en theorie aan bod, maar wordt er ook geoefend tijdens rollenspellen. Het gaat daarbij altijd om reële actuele casuïstiek.
Topics in deze training kunnen onder meer zijn:
1. Communicatiestrategie en communicatieplan
Voorkom dat uw werk alleen ad hoc is. Breng samenhang in uw advies. Laat uw organisatie duidelijke keuzes maken voor een communicatiestrategie en realiseer een planmatige benadering. Weet wat u moet meten en hoe uw werk afrekenbaar wordt.
2. Inzet van middelen en media
Welke middelen, media en mensen zijn nodig voor de communicatie? Gezichtenbeleid, mediaselectie, medialogica, agendering, momenten, campagnes, platforms, pers, persberichten, nieuwsbrieven, website, blogs, social media: wat kiest u waarvoor?
3. Kernboodschappen
Wat wil je waarom tegen wie vertellen? Een boodschap helder, samenhangend en to the point formuleren. De kernboodschap als uitgangspunt voor diverse uitingsvormen: persbericht, toespraak, artikel, interview, debat. Het 3-stappenplan voor een kernboodschap.
4. Crisiscommunicatie
De regie houden als er iets mis gaat of mis is. Calamiteiten en crises. Wanneer moet je stil zitten “als je wordt geschoren”, wanneer moet je van je laten horen? Wie moet dit opknappen? Toegeven of terugslaan? Reputatiemanagement en damage control.
5. Adviseren en coachen van actoren
Beoordelen van communicatie en optredens. Herkennen van communicatieve tekortkomingen. Verschillen tussen adviseren, coachen en trainen. Omgaan met techneuten, twijfelaars en stijfkoppen.